Als Aanpakker Openbare orde en Veiligheid, zet jij je samen met jouw collega’s in voor de veiligheid van inwoners, bezoekers en organisaties in gemeente Meerssen. Het team OOV werkt aan het verhogen van de veiligheid in de gemeente, ondersteunt de burgemeester bij de uitoefening van haar taak op het gebied van openbare orde en veiligheid en geeft het MT en gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd advies over uiteenlopende kwesties.
De thema’s en werkzaamheden binnen het team OOV zijn heel divers; het gaat zowel over rampenbestrijding en crisisbeheersing als over het voorkomen en bestrijden van overlast en criminaliteit. Dit gebeurt veelal in afstemming met partners als politie, brandweer, sociale wijkteams, woningcorporaties, het RIEC en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Deze thema’s zijn verdeeld onder twee medewerkers en jij zou één van deze kunnen zijn!
Je brengt mensen bij elkaar om specifieke veiligheidsproblemen te voorkomen dan wel zo goed mogelijk op te lossen. Je ondersteunt en adviseert het MT, het college van B&W en de gemeenteraad en bereidt besluitvorming voor. Je ontwikkelt, schrijft, coördineert en implementeert beleid op het gebied van openbare orde en veiligheid en gaat aan de slag met ontwikkelingen en problematieken binnen dit werkveld. Dit in de breedste zin van het woord. Waar nodig zorg je ook voor de uitvoering van deze werkzaamheden of voer jij procesregie.
De thema’s binnen het team OOV zijn op hoofdlijnen verdeeld tussen jou en je directe collega. Jullie werken nauw samen en vervangen elkaar bij afwezigheid. Enkele thema’s waar jij je in elk geval mee gaat bezighouden zijn ondermijning en sociale veiligheid. Daarbij valt te denken aan:
Daarnaast vervul jij een piketrol binnen de lokale of regionale crisisorganisatie.
De diversiteit aan onderwerpen en mogelijke spoed die bij deze taken komt kijken, maakt jou enthousiast. Je staat stevig in je schoenen en kunt prioriteren, werken onder tijdsdruk en snel schakelen tussen verschillende dossiers. Je bent een overtuigende adviseur die met de voeten in de maatschappij staat. Je hebt een praktische instelling en je weet je gemakkelijk te bewegen binnen het politiek-bestuurlijke krachtenveld. Tevens ben je flexibel, integer en omgevingsbewust en uiteraard beschik jij over bestuurlijke sensitiviteit.
Communicatie is één van jouw sterke punten. Je staat immers dagelijks in contact met collega’s, uitvoerders, samenwerkingspartners en gemeentebestuur. Je beschikt over overtuigingskracht en weet een goede belangenbehartiging te maken. Zo kun jij alle betrokkenen van een goed advies voorzien.
Gezien de vele gremia waarin je betrokken bent en het belang van afstemming met diverse in- en externen, denk je integraal, zoek je de samenwerking actief op en toon je betrokkenheid. Ook durf je zelfstandig knopen door te hakken en lijnen uit te zetten. Jij weet wanneer jij zelf aan zet bent of iemand anders moet inschakelen.
Tot slot blijf jij continu op de hoogte van actualiteiten en de relatie hierin tot jouw werkzaamheden.
Voor deze functie vereisen we een Verklaring Omtrent het Gedrag Politiegegevens (VOG-P).
De gemeente Meerssen kent drie afdelingen: Bedrijfsvoering, Ruimte en Samenleving. In totaal werken er ongeveer 130 medewerkers. Meer weten over het werken bij de gemeente Meerssen? Bekijk ons filmpje: https://youtu.be/WEoCw8Dc26k
Onze arbeidsvoorwaarden zijn geregeld volgens de Cao gemeenten.
Interesse? We nodigen je van harte uit om je motivatiebrief en CV uiterlijk 29 april a.s. online via www.igom.nl in te dienen. Binnen 3 werkdagen na sluiting van de vacature ontvang je een reactie. Houd je alvast ruimte in de agenda vrij voor een eventuele eerste kennismaking op 6 of 7 mei? De tweede gesprekken staan gepland op 23 mei.
Binnen de sollicitatieprocedure kan een online screening worden uitgevoerd (bijvoorbeeld via Google en/of social media), een assessment ingezet worden en/of een referentie opgevraagd worden.
Heb je nog vragen over de functie? Neem dan contact op met Helmy Lalieu (Manager afd. Samenleving) via 06-55236735 Met vragen over de sollicitatieprocedure kun je bij Sanne Dooper (HR-adviseur) via 06-46597963 terecht. Kijk voor overige informatie op www.meerssen.nl